Skip navigation MENU

GNMF wil harde garanties voor hogere vliegroutes Veluwe

Geplaatst op 20-09-2017 in Nieuws.

Het voorstel van staatssecretaris Dijksma om de vliegroutes boven een deel van de Veluwe te verhogen, is een aanzienlijke verbetering. Maar er zal nog steeds overlast blijven boven het andere deel. Daarom blijft de GNMF aandringen om ook ten noorden van Apeldoorn hoger te gaan vliegen. Adjunct-directeur Joost Reijnen: “We zijn er allerminst van overtuigd dat er met name op de route Wezep-Heerde niet ook gevlogen kan worden op een hoogte van 2.000 of 2.500 meter”.

Daarnaast wil de GNMF garanties dat de ruim vóór 2023 het luchtruim heringedeeld is. Dan kunnen vliegtuigen nog hoger vliegen en wordt de overlast verder beperkt. Joost Reijnen: “Komen die garanties er niet, dan moet de openstelling van vliegveld Lelystad worden uitgesteld”.

“Het maakt nogal wat uit of een vliegtuig op 2.000 of 6.000 meter over komt” .

Het nieuwe voorstel om vertrekkende vliegtuigen van Lelystad Airport niet meer westelijk langs Apeldoorn te laten vliegen, is een aanzienlijke verbetering, vindt de GNMF. De vliegtuigen gaan dan over de zuidelijke Veluwe op een hoogte van ruim 2.700 meter in plaats van 1.800 meter. Ook wordt de vliegroute niet al ten noorden, maar pas ten zuidoosten van Apeldoorn gesplitst.
Hoger vliegen kost minder brandstof en geeft minder geluidsoverlast en uitstoot van stikstofoxiden. Daarom wil de GNMF dat áls er al boven de Veluwe gevlogen wordt, er ook boven het noordelijk deel een zo hoog mogelijke route wordt gevolgd. Vanaf Wezep zouden vliegtuigen al naar een hoogte boven de 2.000 of 2.500 meter kunnen klimmen. De GNMF hoopt dat de staatssecretaris zich daarvoor gaat inzetten.

“Om op termijn nóg hoger te kunnen vliegen, is een herindeling van het luchtruim vereist”, zegt Joost Reijnen. Het luchtruim in Nederland is verdeeld in verschillende lagen. De bovenste laag is voor vliegtuigen die hier niet landen. Daaronder zit een laag voor vliegtuigen van en naar Schiphol. De vliegtuigen van en naar Lelystad moeten daar onder blijven, tot ze ver genoeg van Schiphol zijn.
Joost Reijnen: “De huidige indeling van het luchtruim staat hoger vliegen nog in de weg. Wij willen garanties dat een nieuwe indeling ruim vóór 2023 is gerealiseerd, want in dat jaar zal het aantal vliegbewegingen van Lelystad zijn gegroeid naar 10.000 per jaar”.
Samen met de provincie Gelderland en alle betrokken Veluwse gemeenten, heeft de GNMF op 15 september hierover een eensluidend advies aan de Tweede Kamer gegeven.

Op het kaartje hieronder staat in rood de oude route, en in het groen de nieuwe routes. Pas vanaf Apeldoorn zullen de vliegtuigen klimmen van 2 naar 3 kilometer hoogte. De GNMF wil dat ook in de groene bocht bovenin de kaart, vliegtuigen hoger dan de voorgestelde 1.800 meter vliegen.

Joost Reijnen on Email
Joost Reijnen
Joost Reijnen
Adjunct directeur bij GNMF
Joost is namens de GNMF de gebiedsregisseur voor de Hattemerpoort. Ook volgt hij de ontwikkelingen rondom de vliegroutes boven de Veluwe. Meer weten? Bel of mail: 026 3523741, j.reijnen@gnmf.nl.