Skip navigation MENU

‘Het contact met onze klanten en samenwerking met anderen is essentieel’

Geplaatst op 14-03-2018 in Nieuws.

Bij een bezoek aan Landwinkel De Woerdt kan het zomaar zijn dat het water je in de mond loopt. Bonbons, kazen, sappen, bieren en cadeauartikelen staan uitgestald rondom het brede assortiment appels en peren uit het eigen fruitbedrijf. Klanten weten de winkel met streekproducten goed te vinden. ‘Wij vertellen het verhaal achter de producten, dat geeft de klant vertrouwen’, aldus eigenaar Wessel van Olst.

Wessel van Olst: ‘Het fruitbedrijf is het hart van ons bedrijf. Daar telen we 12 soorten appels en 5 soorten peren. Deze appels, peren en de bonbons, jams en sappen die we ervan laten maken zijn te koop in onze Landwinkel. Daarnaast verkopen we streekproducten van andere boeren. Van al onze producten weten we wie de ondernemer is, hoe hij met zijn dieren en zijn teelt om gaat. Dat verhaal delen we met onze klanten. We doen dit bijvoorbeeld op de etiketten en we vertellen het in de winkel.’

Focus

‘Ons bedrijf is aangesloten bij Coöperatie Landwinkel. De aangesloten boeren wisselen onderling de producten uit. Dat is enorm belangrijk voor ons assortiment, want alleen voor appels en peren komen de klanten niet naar de winkel. Daar moet je meer voor bieden. Zo hebben wij bijvoorbeeld kaas van Kaasboerderij Weenink uit Lievelde, vlees van scharrelvarkens uit Dreumel, scharrelroom van de Eekhoeve uit Veenendaal, melk van Landwinkel IJsseloord en kaas van Boer Spierings uit Oss. Ons assortiment focust zich op kaas, fruit, sap en cadeaupakketten. Daarin willen we de beste zijn, omdat we ons hiermee echt kunnen onderscheiden van de supermarkt. Dit vullen we aan met diverse boerendelicatessen zoals bier, wijn, pasta, mosterd, cakemixen en nog veel meer. De producten zijn niet per se biologisch. Wij vinden de wijze van productie, omgang met de natuur/omgeving en een klik met de producent belangrijker. Veel van onze leveranciers staan bijvoorbeeld jaarlijks op onze fairs om rechtstreeks met de klant in contact te komen. In marketingtermen zijn onze klanten in te delen in ‘luxe-eters’ en ‘kwaliteits-eters’. Het zijn tweeverdieners, 65-plussers en gezinnen met jonge kinderen uit een straal van ongeveer zeven kilometer. Het zijn veel vaste klanten die wekelijks of om de week komen.’

Zoveel mogelijk biologisch

‘In ons fruitbedrijf telen we zoveel mogelijk biologisch. Schadelijke beestjes bestrijden we bijvoorbeeld met nuttige beestjes, zoals de oorworm en het lieveheersbeestje. Lastiger is het om schimmel te bestrijden. Dit moeten we helaas nog chemisch doen. We proberen het wel te beperken, dat is echt een uitdaging. Ik verwacht dat goed bodembeheer en de technologie in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen. Proefbedrijf Randwijk en Wageningen UR lopen hierin voorop en deze ontwikkelingen volgen wij op de voet. In ons bedrijf doen we proeven met metselbijen. De bijen leggen een eitje in een rietje of in een gleufje. De poppen kun je vervolgens oogsten, ontsmetten en in de koelkast leggen. In het voorjaar zet je ze in de boomgaard, waar ze hun werk gaan doen. Op die manier kun je de natuur een handje helpen.’

Elkaar versterken

‘In de teelt zien we dat de gangbare en biologische teelt naar elkaar toegroeien. Neem bijvoorbeeld de bestrijding van het fruitmotje. In de gangbare teelt zijn vindingen gedaan, die door de biologische teelt zijn overgenomen. Zo kun je elkaar versterken.’

Samenwerken

‘Beleving is een belangrijk aspect bij onze klanten. Dat bieden we in de vorm van fairs, appelplukdagen en een Klompenpad door onze boomgaard. Verder kun je met je camper overnachten in onze boomgaard. We zoeken actief de samenwerking met anderen, zodat we ons concept nog verder kunnen uitbouwen en ook in de toekomst aantrekkelijk blijven voor onze klanten. Wij willen met elkaar én met de samenleving ondernemen.’

 

 

Dit artikel is onderdeel van de serie Stoere Boeren, waarin boeren vertellen hoe zij duurzaamheid en natuur integreren in hun manier van werken.

 

Alle Stoere Boeren

‘Ik heb steeds meer waardering voor de natuur’

‘Ik heb steeds meer waardering voor de natuur’

Lidy en Bertus Oldenhave van boerderij ’t Lankhof in Aalten zorgen ervoor, samen met veertig andere boeren, dat de patrijs zich weer thuis voelt in de Achterhoek. Dat doen zij ...
Verder Lezen
‘Het begint met een gezonde bodem’

‘Het begint met een gezonde bodem’

In de gevel van de boerderij in Eibergen staat het jaartal 1852. Jan Stokkers is de vijfde generatie die hier boert. Jan zorgt echter niet alleen voor zijn eigen bedrijf ...
Verder Lezen
Wij maken het gebied weidevogel-proof

Wij maken het gebied weidevogel-proof

Jacob van Emst is een Stoere Boer in Hattem. Hij heeft zijn bedrijfvoering zo ingericht dat het gebied 'weidevogelproof' is. Hij maait het gras later en maait het in stroken, ...
Verder Lezen
‘Vertellen wat we doen en samenwerken’

‘Vertellen wat we doen en samenwerken’

Conny van den Top en Jan Vaarkamp runnen samen een gemengd bedrijf in Lunteren. Met 5.000 biologische leghennen en 60 gangbare koeien hebben ze er samen een dagtaak aan. ‘Wij ...
Verder Lezen
'Het contact met onze klanten en samenwerking met anderen is essentieel'

‘Het contact met onze klanten en samenwerking met anderen is essentieel’

Bij een bezoek aan Landwinkel De Woerdt kan het zomaar zijn dat het water je in de mond loopt. Bonbons, kazen, sappen, bieren en cadeauartikelen staan uitgestald rondom het brede ...
Verder Lezen
'Wij worden niet gelukkiger van winstmaximalisatie'

‘Wij worden niet gelukkiger van winstmaximalisatie’

Ekoboerderij Arink werkt als een kringloopbedrijf met in de kern het melkveebedrijf. Daaromheen zijn diverse pijlers ontwikkeld, zoals vleesproductie, het Biotel en niet te vergeten de kaasmakerij. ‘Ons kaasje ‘Zwaluwgekwetter ...
Verder Lezen
Marieke Gorkink on EmailMarieke Gorkink on Linkedin
Marieke Gorkink
Marieke Gorkink
Communicatie bij GNMF
Marieke is het aanspreekpunt voor communicatie.
Meer weten? Neem contact op via e-mail of 026-3523753